PS4: Asiantuntijuus ja ongelmanratkaisu
Psykologiassa asiantuntijuudella tarkoitetaan minkä tahansa alan osaamista: asiantuntijaksi voi tulla niin luonnontieteiden kuin ruuanlaitonkin saralla. Asiantuntija voi olla korkeasti koulutettu, tai taidot ovat hankittu muuten, mutta olennaista on, että asiantuntijaksi tuleminen on hitaasti kehittyvä kognitiivinen ja sosiokulttuurinen prosessi. Asiantuntijan eli ekspertin vastakohta on aloittelija eli noviisi. Eksperttien ja noviisien välillä on paljon eroavaisuuksia etenkin kognitiivisesta näkökulmasta katsottuna (Sami Paavola ym.).
E K S P E R T I T | N O V I I S I T |
suuri tietomäärä, monipuoliset sisäiset mallit, jäsentyneet tietorakenteet | vähäinen tietomäärä, sisäiset mallit ovat suppeita ja hajanaisia |
laajat havaitsemisyksiköt | suppeat havaitsemisyksiköt |
syvällinen tuntemus omasta alasta | vain perustiedot |
ammattikäsitteistö, hierarkiat ja luokittelut käsitteissä | arkikäsitteet, ei täsmällistä käsitteiden käyttöä |
palaute koetaan rakentavana | palaute koetaan loukkaavana |
keskittyminen olennaiseen | fokusointi vaikeaa |
perustoiminnot automatisoituneet | perustoiminnot vievät huomiota ja aikaa muulta |
käytössä myös hiljaista tietoa | käytössä vain eksplisiittistä tietoa |
kokemukset opettaneet ennakointia | ennakointi ei onnistu |
tavoitteiden asettaminen onnistuu realistisesti | tavoitteet usein liian pitkällä |
sisäinen motivaatio | ulkoinen tai sisäinen motivaatio |
sosiaalisen tuen hyödyntäminen (lähikehityksen vyöhyke) | uskoo selviytyvänsä ja haluaa usein selviytyä yksin |
itsereflektio onnistuu | oman toiminnan tarkkailu on vaikeaa |
aiemman tiedon hyödyntäminen, kokonaisuuksien käyttäminen | irralliseen tietoon takertuminen |
ongelmanratkaisussa ongelman määrittelyyn ja rajamiseen käytetään paljon aikaa | ongelmanratkaisussa pyritään mahdollisimman nopeaan selviytymiseen |
Ongelmanratkaisu
Psykologiassa ongelmia voivat olla myös positiiviset asiat, kuten koulutuspaikan valitseminen tai ihmissuhdeasiat. Yleensä tarkastellaan rajattuja ongelmia (tunnettuja esimerkkejä esim. yhdeksän pisteen ongelma, Hanoin torni jne.), mutta ongelmanratkaisuun sisältyy myös avoimet ongelmat, kuten edellä mainitut koulutukseen, ihmissuhteisiin tai muuhun liittyvät asiat.
Pohjan ongelmanratkaisututkimuksille ovat muodostaneet eläinten pulmatehtävät. Tunnettuja esimerkkejä löytyy behaviorismin piiristä (Thorndike, pulmalaatikot kissoille; Skinnerin kyyhkyskokeet). Lisäksi Köhlerin simpanssikokeet ovat tunnettu esimerkki eläimen ongelmanratkaisutilanteesta: simpanssi oivalsi pinota laatikkoja ylettyäkseen katossa roikkuvaan banaaniin.
Ongelmanratkaisu etenee vaiheittain, mutta todellisuudessa vaiheesta toiseen voidaan siirtyä sulavasti ongelmanratkaisun eri vaiheissa. Jos valittu ratkaisustrategia ei toimikaan, on palattava uudestaan pohtimaan ongelmaa. Ratkaisun vaiheita ovat:
1) ongelman huomaaminen, 2) ongelman määrittely, 3) ongelmaan liittyvän tiedon hankkiminen, 4) ongelmanratkaisustrategioiden valinta, 5) ongelmanratkaisuprosessin tarkkailu ja 6) prosessin arviointi.
Olennaista onnistuneessa ongelmanratkaisussa on ns. heuristiikkojen huomaaminen ja välttäminen. Tällaisia heuristiikkoja ovat mm. itseä suojeleva harha, vahvistamisharha, pienten lukujen laki, vedonlyöjän harha ja helposti muistettavan tiedon harha. Ongelmanratkaisussa auttaa tehokas työmuistin toiminta, apuvälineisiin tai ryhmään tukeutuminen, ongelman jakaminen pieniin osiin ja tarkkaavaisuuden keskittäminen olennaiseen (vrt. asiantuntijan on helpompi ratkaista ongelmia).
Kommentit
Lähetä kommentti